door: Eveline van Oudbroekhuizen (Veldwerk Nederland/ Het Groene Wiel)

Een groene omgeving biedt uitgelezen kansen voor toegepaste taal- en rekenactiviteiten. Een ontdektuin, een groen schoolplein, park of bos bieden vele aanleidingen om met kinderen aan de slag te gaan. Taal en rekenen krijgen buiten een concrete context en worden zichtbaar en tastbaar gemaakt. Voor sommige kinderen wordt het daarmee ook beter behapbaar. Wat is dik en wat is dun? Hoeveel steentjes kun je in je hand vasthouden? Hoe meet je de doorsnede van een boom? Hoeveel dingen kun je aanwijzen die beginnen met de letter b?

Buiten leren is levensecht leren. Alle zintuigen zijn aan het werk. Je stimuleert je geheugen beter, doordat je meerdere gebieden in je hersenen activeert. Buiten bezig zijn met taal en rekenen betekent een win-win situatie. Je bent bezig met je taal- en rekendoelen, je leerlingen bewegen én hebben contact met de natuur. Kinderen kunnen hun energie kwijt, waarna ze zich beter kunnen concentreren.

In deze korte workshop ervaren de deelnemers hoe je taal- en rekenactiviteiten buiten vorm kunt geven. Je gaat met concrete opdrachten aan de slag, voor 4-12 jaar.

Workshopmaterialen

Hieronder vind je werkbladen die we tijdens de workshop gebruiken.

 

Lesmaterialen en inspiratie

In het kader van het Gelderse NME project ‘Groene Klaslokalen’ zijn goede taalopdrachten voor buiten voor groep 1 t/m 8 ontwikkeld. Ook is er een module rekenen voor groep 3/4 ontwikkeld en een quickscan voor zelfreflectie door de kinderen.

Inspiratie over natuur- en taalonderwijs vind je hier.